Extreme droogte én wateroverlast. Het nieuwe normaal?

droogte 1.jpgmaandag 27 december 2021

Na drie extreem droge zomers op rij zagen we de afgelopen zomer extreme wateroverlast. In Limburg een heuse watersnood!

Het zijn uitzonderingen en toch zien we dit soort extremen steeds meer. Het blijft langer droog en de hevige buien nemen toe. Voor het waterschap ligt hier een belangrijke taak om de gevolgen van deze extremen op te kunnen vangen. Deze opgave wordt aangepakt vanuit een watervisie 2050[1] die dit voorjaar door het bestuur van Vechtstromen is vastgesteld. Meer concreet is het vastgestelde waterbeheerprogramma[2] dat de koers voor de komende 6 jaar beschrijft. Hiermee kunnen we aan de slag om het gebied klimaatrobuust te maken. Het waterschap werkt aan een aanpassing van de watergangen (het watersysteem) in het gebied om deze gevolgen te kunnen opvangen. Dat doen we samen met alle betrokkenen. En iedereen heeft hierin een verantwoordelijkheid. Het is goed om te beseffen dat de klimaatverandering voor een groot deel terug te voeren is op onze huidige manier van leven. Uiteindelijk is onze opgave niet om klimaatverandering te kunnen opvangen, maar om onze manier van leven aan te passen aan de draagkracht van de aarde. Rentmeesterschap is een term die we hier vaak tegenkomen. En deze term kan na de zondeval niet los gezien worden van genade. Genade is het Goddelijk wonder van herstel! Herstel zoals beschreven in 2 Korintiërs 5:17. ‘’Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.’’ Het wonder van de genade geeft ons een taak in het navolgen van Christus en dit wonder bekend te maken. En zo mogen wij -in alle gebrokenheid- bijdragen aan dat herstel. ‘Ora et Labora’

Er is ook nieuws vanuit de fractie
Klaas de Vries heeft op 15 december het stokje van fractieondersteuner overgedragen aan Theo Huisjes.
Vanaf 2009 is Klaas betrokken bij het bestuur van het waterschap namens de ChristenUnie. In vele rollen en taken heeft Klaas zich ingezet. In de afgelopen periode heeft Klaas veel van zijn kennis en ervaring kunnen overdragen aan Theo Huisjes die nu het stokje overneemt. Klaas blijft wel betrokken bij het werk van de fractie. We heten Theo van harte welkom bij de fractie, hoewel hij al geruime tijd op de achtergrond meedraait. Op de site van Vechtstromen staat hierover een nieuwsbericht[3]

Hugo Tromp

1. https://www.vechtstromen.nl/over/bestuur/watervisie-2050/