‘Na regen komt zonneschijn’

Hugo_Vechtstromen_kader.pngdinsdag 09 maart 2021

De uitwerking van dit spreekwoord is bij ons thuis nog wel eens lastig. Als na een bui de kinderen op de trampoline willen springen gebeurt het regelmatig dat ze natte voeten krijgen. De trampoline is namelijk ingegraven en de kuil lijkt na een bui op een vijver. Dat is niet prettig als je even lekker wilt springen…
Na een poosje is het water weer gezakt en kunnen de kinderen weer heerlijk springen. Voorheen was het anders. Toen hadden we geen kuil in de tuin en verdween het regenwater zomaar in de put, het riool in. Die tijdelijke vijver is een hele waardevolle bijvangst. Het kostbare water krijgt de tijd om de grond in te zakken. Dat is een voordeel voor de planten in de tuin en ook voor de grondwaterstand.

Droogte
En dat grondwater is een belangrijk thema. Drie jaar op rij was het droog in het gebied van Vechtstromen. Het gaat bij deze term ‘droogte’ niet direct over het weer. De droogte waar we echt last van hebben gaat over het tekort aan grondwater. Juist dat grondwater is waardevol. Daar wordt ons drinkwater van gemaakt, worden de gewassen mee beregent en haalt de industrie haar water vandaan. Deze bron raakt uitgeput bij langdurige droogte.
Het waterschap doet er alles aan om het water zo lang mogelijk vast te houden. Pas bij wateroverschot wordt water afgevoerd. Waterbeheer is een lastige puzzel, maar één ding is zeker: landbouw, natuur, drinkwatervoorziening en industrie kunnen niet zonder deze bron. Water is van levensbelang en de bron is niet onuitputtelijk!

Luxe

We leven in Nederland in luxe als het gaat om drinkwater. Het komt zo uit de kraan, het is van zeer goede kwaliteit en het kost heel weinig. Zijn we ons wel voldoende bewust van deze luxe? Vroeg of laat moeten we een antwoord geven op de vraag: kunnen we ook met minder? Die vraag raakt ons allemaal!

Collectief

Iedereen kan bijdragen aan het vasthouden van water door bijvoorbeeld tegels uit de tuin te halen en daarvoor in de plaats te kiezen voor beplanting. Dat helpt om de sponswerking van de grond te benutten.

Een regenton is ook goud waard. Het regenwater is perfect voor het besproeien van de tuin. Bewuster omgaan met het watergebruik helpt ook. Soms lijkt het een druppel op de gloeiende plaat, maar als we hier collectief mee bezig gaan maken vele druppels een enorme plens water.

Rentmeesterschap

Dit gaat over rentmeesterschap en rentmeesterschap is zorg voor de schepping. Dat gaat niet alleen over zorgvuldig gebruik van de aarde, maar juist ook over het doorgeven van deze rijkdom aan de volgende generatie.

Bewust omgaan met water, met energie en met voedsel draagt bij aan de zorg voor de schepping. Zorg voor de schepping. Dat telt écht. Op 17 maart kan je daarvoor kiezen, vandaag kan je daarmee beginnen.

Hugo Tromp, fractievoorzitter ChristenUnie Waterschap Vechtstromen

Reacties op '‘Na regen komt zonneschijn’'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.