WBP.jpgmaandag 20 december 2021

De ChristenUnie heeft het Waterbeheerprogramma gelezen en ook de reactienota doorgenomen.
Er zijn op het plan 62 zienswijzen ontvangen. Bij de commissie waren er meerdere insprekers, dat maken we niet vaak mee. Hieruit blijkt dat dit programma van belang is.
Tevens is uit de reactienota gebleken dat er contact is geweest met andere overheden zoals gemeenten en provincies. Daaruit lezen we veel ondersteuning voor dit programma en tegelijk de oproep voor blijvende verbinding tussen de overheden en waterwinbedrijven onderling. Het programma is een belangrijke schakel in de -aankomende- omgevingswet en de huidige werkwijze.
Het is goed om te zien dat op onderdelen deze zienswijzen ook hebben geleid tot aanpassingen. Luisteren en waar nodig/mogelijk aanpassen geeft aan dat we het ook werkelijk samen doen!

Vanuit die verbinding met andere overheden een vraag:
onder 2.2 Waterprogramma Provincie. Waarom hebben we dat programma niet in commissie of AB besproken en is dat enkel op ambtelijk niveau besproken?

Het Waterbeheerprogramma is een koers voor 6 jaar, opgesteld vanuit de watervisie en we zeggen in dit programma dat we de komende jaren gaan inzetten op het voorkomen van wateroverlast en het tegengaan van tekort aan water in droge periodes à Het opvangen van de klimaatverandering.
En dat kunnen we niet alleen! Die koers zullen wij als voltallig waterschapsbestuur van harte ondersteunen. Daar ben ik van overtuigd.

(Ik wil graag wel hierbij aangeven dat wij een heel bijzonder waterschap zijn in vergelijking met andere waterschappen. Hoge zandgronden. Hoogveen gebieden. Bronnen, en beken. Rivieren- dynamisch! RWZI’s als enige bron van water in droge tijden. Onze hotspots.)

We hebben met elkaar de watervisie vastgesteld. Dat is onze stip op de horizon.
Dit programma is wat ons betreft de route, de weg daar naar toe. Vanaf vandaag staan we op die route en gaan we de stappen naar die stip zetten… (doet mij denken aan nummer ‘A28’ Daniel Lohues)

Voorzitter, het programma is op een mooie manier vormgegeven. We lezen ook echt de watervisie
We willen de organisatie en het DB bedanken voor het werk dat in dezen is verzet!

In onze bijdrage willen we vooral inzoomen op de twee hoofdstukken 3 en 4, klimaat en waterkwaliteit. Niet dat de andere onderdelen minder aandacht verdienen, maar wel dat deze onderdelen heel veel impact hebben en ook gezien de tijd.. (We naderen immers met rasse schreden het einde van het jaar)

Waterkwaliteit = schoon water.
In dit kader is KRW een heel belangrijk kader en dat is niet een vrijblijvende hobby, maar een wettelijk kader om alle watergangen in 2027 te laten voldoen aan de eisen. In het programma kiezen we ervoor om een beperkte uitloop te accepteren tot 2032. Voor de ChristenUnie is dit een pijnlijke keuze. Onze inzet is altijd geweest om de doelen te bereiken binnen de termijn. Verzachtend voor deze pijn is de verwevenheid met de stikstofopgave en ook de microverontreiniging. Die verwevenheid maakt de opgave breder en daarmee toekomstbestendiger. Wij kunnen om die reden achter deze keuze staan. Een belangrijk principe is daarbij: Wat er niet in komt, hoeft er ook niet uit!
Iedereen heeft daarin een verantwoordelijkheid!

We willen het DB oproepen om de campagne door te zetten om iedereen bewust te maken van ieders eigen bijdrage aan deze opgave. Een schone druppel is misschien diegene op de gloeiende plaat.. Maar als we nu eens alle druppels zo schoon als mogelijk aanbieden aan de RWZI? Dat zet werkelijk zoden aan de dijk!
Eerlijk is eerlijk, er komt microverontreiniging in het afvalwater… En daarom blijven wij pleiten om op de zuivering een tandje, of in onze taal “een trapje” erbij te zetten.

(Een gedachte, komt nu niet in het verhaal, maar dit onderwerp houd mij wel bezig…  Voorzitter ik maak een kwinkslag…. Het gaat goed met de Aalscholver. Een vogel die kort geleden bijna niet meer voorkwam in Nederland. Op dit moment heeft deze schitterende vogel de status gekregen dat hij een bedreiging is voor de beroepsvisserij en de biodiversiteit. Het gaat te ver om uit te leggen dat dit nonsens is, maar wel is het een feit dat het met de Aal niet zo goed gaat… De vispasseerbaarheid is nog altijd een probleem op vele waterlopen. We zien hier een duidelijke opgave en ook uitdaging voor ons als waterschap. En we zeggen niets geks als we stellen dat het makkelijker is om waterlopen vispasseerbaar te krijgen, dan de paling te leren vliegen… 😉)

Vanuit dit onderwerp komen wij bij hoofdstuk 3. Klimaat..
Vooropgesteld is de ChristenUnie een voorstander van de koers om te komen tot een klimaatrobuust watersysteem.
Twee zaken willen we hier benoemen:

1. Het watersysteem is om verschillende redenen zoals die is. Met name in de naoorlogse periode hebben we alles op alles gezet om water efficiënt en effectief af te voeren en dat heeft bijgedragen aan een zeer efficiënte landbouw. Een bewuste koers van die tijd. Een keuze die doorwerkt in het heden.
  2. Klimaatverandering is voor een groot deel terug te voeren op onze huidige manier van leven.

Uiteindelijk is onze opgave niet om klimaatverandering te kunnen opvangen, maar om onze manier van leven aan te passen aan de draagkracht van de aarde.

Dat zijn grote thema’s voorzitter. Dat begrijpt de CU maar al te goed.
En het klopt; wij hebben nu als waterschap vooral met de gevolgen te maken…
Vanuit het klimaatakkoord wordt gewerkt aan deze mondiale opgave en mondiale gevolgen
Maar mondiaal is uiteindelijk lokaal: Die gevolgen én opgaven werken uiteindelijk door in ons waterschap à dus ook in onze beekdalen. En dan ineens raakt het grote klimaatvraagstuk onze eigen beekdalen die zo goed waren ingericht op afvoeren. Zo wilden we dat immers…

..vandaag zien we concreet op bladzijde 29 een aanpassing van de normering wateroverlast.
En dan raakt het grote vraagstuk -waar we allemaal de urgentie van inzien- direct onze agrarische ondernemers in de beekdalen.

Voorzitter, vanuit dat perspectief hebben wij de zienswijzen gelezen en hebben wij geluisterd naar hen die inspraken. Ook de opmerkingen die de fractie Landbouw in heeft gebracht bij de eerste bespreking hebben wij vanuit dit perspectief gehoord.
Dit beeld bracht ons bij een inspirerende tekst uit de Bijbel. 1 Korintiërs 12:26. In dat hoofdstuk wordt ingegaan op de veelzijdigheid en veelkleurigheid van een gemeenschap. Ieder zijn eigenheid, en rol. Maar er wordt ook gezegd: als 1 lid van die gemeenschap lijdt, dan lijden de anderen mee!

Het aanpassen van de norm staat voor ons niet ter discussie, maar we willen oog hebben voor de gevolgen. En die worden nu voornamelijk door de agrariërs in de betreffende beekdalen ervaren.

Onze vraag aan het DB is: Welk perspectief is vanuit Vechtromen mogelijk? En waar kunnen wij bijdragen aan perspectieven vanuit provincie of het Rijk?

1. Kunnen we bij mogelijke schade toch nog een periode (5 jaar) een compensatieregeling in het leven roepen om tijd te geven aan bedrijven om noodzakelijke aanpassingen in de bedrijfsvoering door te voeren?
  2. Kunnen wij als waterschap bijdragen aan een uitruil van gronden? Een ruiling van kavels binnen en buiten de beekdalen? Passend bij de bedrijfsfilosofie van de ondernemers?
  3. Kan het waterschap pilots initiëren, of bijdragen aan lopende/komende pilots die dit thema raken? Denk bijvoorbeeld aan het bevorderen van het verhogen van het organische-stof-gehalte van de bodem.
  4. Kunnen grondeigenaren deelnemen aan projecten in het kader van ZON en/of DAW en daarmee inkomsten genereren? Hier valt ook te denken aan Groen- blauwe diensten of agrarisch natuurbeheer.

We vragen de portefeuillehouder om inzicht te geven in perspectieven voor de betrokken belanghebbenden.

De ChristenUnie ziet ook een vraagstuk op het gebied van communicatie.
We hebben alle begrip voor het feit dat corona roet in het eten van de communicatiestrategie heeft gegooid en we willen dus niet zwarte pieten.
Wel is het zaak om juist de groep die de meeste impact ervaart, goed mee te nemen in dit proces. Ook in tijden van corona… Veel kan niet, maar er kan nog altijd veel.
Wij willen daarom pleiten voor een voortzetting van de communicatie.
Neem de betrokkenen mee in deze koers. Doe dat via de website, door middel van digitale bijeenkomsten en desgewenst ook aan de keukentafel. Maak vooral het ‘waarom’ helder!

Reacties op 'Waterbeheerprogramma vastgesteld door het Algemeen Bestuur van waterschap Vechtstromen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.